On May 16th, 2025, students at our school had the exciting opportunity to experience American culture firsthand during a special American Project Day. The event was led by native English speaker Ian Zwaschka and supported by several other Fulbright teachers from across the Czech Republic. Ian was joined by Ashley Feiler, an English teacher at Slezské Gymnázium in Opava; her partner, Nicolas Perico-Garcia; and Simon Donohue Nosek, who teaches at Gymnázium Jírovcova in České Budějovice.

The day was filled with interactive workshops and activities that highlighted various aspects of life in the United States. Students learned and performed traditional American line dances, sampled homemade caramel apples—a popular American treat—practiced speaking with American slang expressions, and played the playground game four-square, which is commonly played during recess in the United States.

Beyond the fun, the event encouraged cross-cultural exchange and gave students a chance to practice their English in real-life contexts with new native speakers from diverse backgrounds who could represent different parts of the United States. Many participants shared that they enjoyed speaking with the native speakers and appreciated the chance to learn about different American traditions, holidays, and daily life.

The American Project Day promoted global citizenship and enhanced language learning through authentic cultural experiences. We thank the Fulbright Commission, the Fulbright teachers, the teachers at Gymnázium Petra Bezruče, and the students for making this enriching day possible.

Ian Zwaschka
Fulbright English teaching assistant

16. května měli žáci naší školy jedinečnou možnost zažít tzv. z první ruky americkou kulturu v rámci projektu American Project Day. Tento projekt byl veden rodilým mluvčím Ianem Zwaschkou, který u nás působí jako učitel angličtiny díky Fulbrightově programu, za pomocí Ashley Feilerové, jejího přítele Nicolase Perico-Garcii a Donohuea Noseka. Ashley a Donohue, stejně tak jako Ian, působí na Slezském gymnáziu v Opavě a na Gymnáziu Jírovcova v Českých Budějovicích.

Tento den byl plný interaktivních workshopů a aktivit, které poukazovaly na různé aspekty života ve Spojených státech. Žáci se naučili a vyzkoušeli si tradiční americké line dances (tance v řadách), ochutnali domácí karamelová jablka – oblíbenou americkou pochoutku, procvičili se v mluvení americkými slangovými výrazy a zahráli si na hřišti hru four-square (hra na čtyři čtverce), která se v USA běžně hraje o přestávkách.

Kromě zábavy tato akce podpořila mezikulturní výměnu a dala žákům možnost procvičit si angličtinu v reálných situacích s novými rodilými mluvčími z různých prostředí a z různých částí USA. Mnoho žáků se svěřilo, že se jim s rodilými mluvčími dobře mluvilo a ocenili možnost dozvědět se něco o různých amerických tradicích, svátcích a každodenním životě.

Americký projektový den podpořil globální občanství a posílil výuku jazyků prostřednictvím autentických kulturních zážitků. Děkujeme Fulbrightově komisi, učitelům angličtiny Fulbrightova programu a učitelům a žákům Gymnázia Petra Bezruče za umožnění tohoto obohacujícího dne.

Ian Zwaschka
Fulbright English teaching assistant

America Project Day
Logolink OP JAK Logo DofE Logo MSK